Hoeveel fouten theorie examen auto?

Wie voor het eerst het theorie examen auto gaat doen, vraagt zich vaak af: hoeveel fouten mag je eigenlijk maken? Het antwoord is niet alleen belangrijk voor je voorbereiding, maar helpt ook om realistische verwachtingen te hebben over de slagingsnorm.
In deze blog leggen we precies uit hoe het theorie examen auto is opgebouwd, hoeveel fouten je mag maken per onderdeel en wat er gebeurt als je op een onderdeel zakt. Ook geven we praktische tips om je slagingskans te vergroten.
De opbouw van het theorie examen auto
Nieuwe exameninstructie – CBR-theorie-examen (per 7 april 2025)
Je maakt nu een doorlopend theorie examen van 50 vragen, waarin kennis, inzicht en gevaarherkenning samengevoegd zijn. Je hebt 30 minuten om het examen te voltooien. Je bent geslaagd als je minstens 44 vragen goed hebt beantwoord. Gevaarherkenning maak je in de toekomst via korte animaties waarin je verkeerssituaties moet inschatten en daarop moet handelen. De inhoud en het niveau van de toets blijven behouden, alleen de opzet is vernieuwd. Benieuwd naar een aantal voorbeelden? Via onze auto theorie pakket kun je het eenvoudig oefenen zodat je goed voorbereid bent.
Hoeveel fouten theorie examen auto totaal?
Sinds 7 april 2025 heb je voor het vernieuwde CBR-theorie-examen 50 vragen binnen 30 minuten (of 45 bij extra tijd). Je slaagt alleen als je minstens 44 vragen goed beantwoordt. De oude aparte onderdelen (gevaarherkenning, verkeersregels, verkeersinzicht) zijn komen te vervallen. In plaats daarvan wordt kennis, inzicht én gevaarherkenning geïntegreerd getoetst in realistische animaties en verkeerssituaties.
Wat als ik een onderdeel niet haal?
Als je zakt voor het theorie-examen auto, ben je helaas gezakt voor het hele examen. Je moet dan het volledige examen opnieuw maken. Er is geen sprake meer van losse onderdelen of vrijstellingen voor eerder behaalde onderdelen. Dit kan voor sommige kandidaten even wennen zijn, omdat bij het oude examen vaak juist gevaarherkenning het struikelblok was. In de nieuwe vorm wordt alles geïntegreerd getoetst en moet je in totaal minimaal 44 van de 50 vragen goed hebben.
Is het theorie examen auto moeilijk om te halen?
Het theorie examen auto is goed te doen, mits je je goed voorbereidt. Het slagingspercentage ligt rond de 40 procent, wat betekent dat meer dan de helft van de kandidaten zakt bij de eerste poging. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:
- onvoldoende kennis van gevaarherkenning
- stress of tijdsdruk tijdens het examen
- verkeerd leren: te veel stampen, te weinig oefenen in context
Hoe bereid je je goed voor op het theorie examen auto
De beste manier om te slagen is door te oefenen met vragen die qua stijl en inhoud lijken op het echte CBR examen. Gebruik actuele oefenexamens die de officiële indeling volgen. Zorg ook dat je het verschil snapt tussen verkeersregels en verkeersinzicht. Veel kandidaten halen ze door elkaar, terwijl het juist twee verschillende beoordelingscriteria zijn.
Bij Meijer Theorie leggen we precies uit hoe het CBR redeneert en waar je op moet letten. Geen droge stof, maar praktijkgerichte uitleg met voorbeelden. Zo leer je sneller en onthoud je de informatie beter en dat vergroot je kans om in een keer te slagen.
Veelgestelde vragen over het theorie examen auto
Hoeveel fouten mag je maken op het theorie examen voor de auto?
Dat verschilt per onderdeel. Voor gevaarherkenning mag je maximaal 12 fouten maken, voor verkeersregels 5 fouten en voor verkeersinzicht 3 fouten.
Wat gebeurt er als ik één onderdeel niet haal?
Je zakt dan voor het hele theorie examen auto en moet alles opnieuw doen. Er zijn geen deelvrijstellingen.
Is het theorie examen auto moeilijk om te halen?
Het is goed te doen als je op de juiste manier leert. Toch zakt ruim de helft bij de eerste poging, vaak door onvoldoende voorbereiding of verkeerde focus.